Minister Sprawiedliwości na podstawie art. 331 ust. 4 i art. 333 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 499), wyznacza termin egzaminu wstępnego na aplikację radcowską na dzień 27 września 2025 r. (sobota) godz. 11.00.
Rekrutacja na egzamin wstępny na aplikację radcowską w OIRP w Gdańsku i OIRP w Koszalinie odbywa się poprzez elektroniczny system komputerowy zamieszczony na niniejszej stronie:
Wypełnij formularz zgłoszeniowy
Rejestracja elektroniczna ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu wstępnego na aplikację radcowską w rozumieniu przepisów ustawy o radcach prawnych. Oznacza to konieczność złożenia wygenerowanego przez system, wydrukowanego zgłoszenia wraz z załącznikami w siedzibie komisji kwalifikacyjnej.
Na niniejszej stronie, poniżej, znajduje się szczegółowa instrukcja – krok po kroku, jak przejść procedurę rekrutacyjną.
W skrócie wygląda następująco:
- W pierwszej kolejności należy wypełnić formularz zgłoszeniowy (prosimy o użycie przycisku powyżej),
- Wypełniony kwestionariusz osobowy oraz wniosek o dopuszczenie do egzaminu wstępnego zostanie wysłany na podany adres e-mail w formacie PDF,
- Pliki PDF należy wydrukować, a wydruki podpisać.
- Następnie kwestionariusz wraz z wymaganymi załącznikami należy wysłać drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w Ośrodku Szkolenia OIRP w Gdańsku, ul. Czajkowskiego 3, 80-169 Gdańsk. Ośrodek czynny jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 9:00 do 15:00.
Termin do złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu wstępnego na aplikację radcowską upływa w dniu 13 sierpnia 2025 r. Termin ten nie podlega przywróceniu.
Prosimy o rejestrację elektroniczną, aby otrzymać mailem kwestionariusz osobowy gotowy do wydruku:
Wypełnij formularz zgłoszeniowy
Opłata za egzamin wstępny wynosi 1.125,00 zł (słownie: jeden tysiąc sto dwadzieścia pięć złotych).
Opłatę należy wpłacić na konto Ministerstwa Sprawiedliwości (Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa) w Narodowym Banku Polskim o numerze konta 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000 z dopiskiem: „Imię i nazwisko kandydata - opłata za egzamin wstępny na aplikację radcowską w 2025 r. w Gdańsku” np. „Jan Kowalski - opłata za egzamin wstępny na aplikację radcowską w 2025 r. w Gdańsku”
Zgłoszenie o przystąpieniu do egzaminu wstępnego powinno zawierać:
- wniosek o dopuszczenie do egzaminu wstępnego
- kwestionariusz osobowy - Wypełnij formularz zgłoszeniowy, po wypełnieniu formularz i wniosek w formacie PDF, gotowe do wydruku, zostaną przesłane mailem,
- własnoręcznie podpisany życiorys (w formie CV lub tradycyjnej – opisowej),
- kopię dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenie o zdaniu egzaminu magisterskiego (– dyplom przed zrobieniem kopii należy podpisać, jeśli jest na dyplomie odpowiednie miejsce na podpis)
- zamiast dokumentu, o którym mowa w pkt 4), można złożyć zaświadczenie, z którego wynika, iż kandydat zdał wszystkie egzaminy i odbył praktyki przewidziane w planie wyższych studiów prawniczych oraz ma wyznaczony termin egzaminu magisterskiego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu wstępnego takiego kandydata jest złożenie przez niego w siedzibie komisji kwalifikacyjnej nie później niż 7 dni przed terminem egzaminu wstępnego (do dnia 20 września 2025 r.) kopii dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenia o zdaniu egzaminu magisterskiego,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin wstępny,
- 3 zdjęcia zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych (podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem).
- w przypadku zmiany nazwiska po uzyskaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych należy złożyć odpis skróconego aktu małżeństwa oraz oświadczenie o zmianie nazwiska (do pobrania na dole strony). Po zweryfikowaniu oświadczenia, odpis aktu małżeństwa może być odebrany.
Formularz wraz z pozostałym kompletem dokumentów (wymagane dokumenty są określane przez uchwałę Ministerstwa Sprawiedliwości), można wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub złożyć bezpośrednio w Ośrodku Szkolenia OIRP w Gdańsku, ul. Czajkowskiego 3, 80-169 Gdańsk. Ośrodek czynny jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 9:00 do 15:00.
Na wniosek kandydata będącego osobą niepełnosprawną, złożony wraz ze zgłoszeniem o przystąpieniu do egzaminu wstępnego, czas na rozwiązanie zestawu pytań testowych zostaje wydłużony o połowę.
Do wniosku załącza się:
- kopię orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44) w okresie przeprowadzania egzaminu,
- zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza specjalistę właściwego ze względu na charakter niepełnosprawności stwierdzające wynikające z niepełnosprawności trudności w dokonywaniu w toku egzaminu wstępnego czynności technicznych, takich jak:
- odczytywanie tekstu,
- udzielenie odpowiedzi na pytanie testowe na karcie odpowiedzi;
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, o których mowa w pkt 1 i 2, dla potrzeb niezbędnych do realizacji celów związanych z procedurą naboru na aplikację radcowską (do pobrania na dole strony).